פז
איך ייראה העתיד של עולם הרכב
איך ייראה העתיד של עולם הרכב

העתיד של הרכבים

הנבואה אמנם ניתנה לשוטים, אך מי שמתעסק בתחום מסוים ולומד אותו היטב, יכול לנסות לנבא ולהעריך מה יקרה בתחום זה בעתיד הקרוב והרחוק. הדבר נכון במיוחד כשמדובר על עולם הרכב – עולם בו מגמות הן ארוכות ונמשכות לאורך לא מעט שנים, ואשר ניתן לנתחן לא רק מבחינה כלכלית אלא גם מבחינה טכנולוגית ומבחינת דעת קהל. במאמר זה ננסה לחזות איך נראה העתיד של עולם הרכב, מהם הפיתוחים שצפויים להיכנס לחיים של כל אחד ואחת מאיתנו, ומאילו הרגלים ככל הנראה ניפרד.

איך מבינים כיצד ייראה העתיד של עולם הרכב?

כמו בכל תחום אחר, גם בתחום הרכב אי אפשר לנבא באופן מדויק איך ייראה העתיד שלנו. עם זאת,  אפשר לעשות הערכות בצורה מדויקת ככל הניתן על בסיס מגמות ההווה. כך לדוגמה, כבר בתחילת ואמצע העשור הראשון של המאה ה-21 החל שיח משמעותי על מקורות אנרגיה חלופיים ועל רכבים היברידיים – דיבור שהפך למציאות זמן קצר לאחר מכן. מיד לאחר מכן החלו להופיע השקעות משמעותיות בתחום הרכבים החשמליים – תחום שהופך למציאות הולכת ומתרחבת כיום. לכן, ננסה להבין את המגמות והזרמים התת-קרקעיים שזורמים בכבישים שלנו כיום, בשביל לנסות להעריך מהו העתיד של עולם הרכב.

העתיד שייך לרכב החשמלי

נתחיל מאמירה שהיא ככל הנראה מובנת מאליה למי ששם לב למגמות בעולם הרכב – רכבים חשמליים עומדים להפוך לפופולריים הרבה יותר. כבר בשנה החולפת נמסרו עשרות אלפי רכבים חשמליים חדשים במדינת ישראל, והיתרונות הרבים שלהם רק הופכים אותם ליותר ויותר פופולריים עם כל יום שעובר. משום כך, לא רק שניתן להעריך שיהיו הרבה יותר רכבים חשמליים על הכביש, אנחנו ככל הנראה גם נראה שינויים בחניוני הבתים שלנו. לא מן הנמנע שכל חניה ביתית בבניין חדש תגיע עם עמדת טעינה ביתית , ושנראה יותר ויותר תחנות טעינה לרכב חשמלי בכל תחנות הדלק ואולי גם בתחנות ייעודיות נפרדות. ההערכה היא שעד 2030 מחצית הרכבים על הכביש יהיו רכבים חשמליים – ולמען האמת, יש מי שמתייחס להערכה הזאת כאל שמרנית למדי.

האם כולנו ניסע ברכבים אוטונומיים?

רכבים אוטונומיים הם עוד תחום שעושה הרבה מאוד רעש, אבל כאן כדאי להיזהר שלא לרתום את הסוסים לפני העגלה האוטונומית. אין ספק שנראה יותר רכבים אוטונומיים בעשור הקרוב ואחריו, אבל בשלב ראשון הם ישמשו ככל הנראה לנסיעות משותפות ואולי לתחבורה ציבורית, ונראה אותם פחות בשוק הרכבים הפרטיים. עדיין רב הנסתר על הגלוי בכל הנוגע להתנהגות של רכבים אוטונומיים במצבים שונים על הכביש, והעובדה שמדובר בדיני נפשות תהפוך את ההטמעה שלהם לאיטית וזהירה ככל הניתן. הערכה אופטימית מדברת על תפוצה רחבה של רכבים אוטונומיים סביב העשור החמישי של המאה ה-21 – אך בהחלט יתכן שהם יהפכו לבולטים בשטח (גם אם לא נפוצים) הרבה קודם.

איך ייראה העתיד של עולם הרכב

ממה ככל הנראה ניפרד?

תחום שככל הנראה יעבור שינוי משמעותי בשנים הקרובות הוא תחום מוסכי הרכב. ככל שיהיו יותר רכבים חשמליים, היברידיים או אפילו רכבי בנזין עמידים ואיכותיים, הצורך במוסכים (ובמיוחד במוסכים לא מורשים) ירד באופן משמעותי, פשוט משום שיש היום יותר רכבים שרואים פחות מוסך. בנוסף, המגמה בעולם המערבי היא של רגולציה שהולכת ומקשיחה בנושא רכבים מזהמים. לכן, ככל הנראה גם רכבי הכוח הגדולים והחזקים ייעלמו באופן הדרגתי, או לכל הפחות ישונו לצריכה חסכונית יותר של דלק.

מגמות ההווה מאפשרות לקרוא את מפת העתיד

המגמות בעולם הרכב הן כאלה שלא ניתן להתעלם מהן, וקריאה נכונה של המפה יכולה להוביל לקבלה של החלטות נכונות במבט קדימה. בהקשר זה, לא מדובר פה ממש בניבוי העתיד של עולם הרכב – אלא פשוט בהבנה של המגמות בהווה, ואת זה אין ספק שאתם יודעים לעשות טוב יותר עכשיו.

יש לנו עוד כתבות שעשויות לעניין אותך