פז
מדריך איך לעבור לרכב חשמלי
מדריך איך לעבור לרכב חשמלי

המדריך למעבר מרכב בנזין או סולר לרכב חשמלי

עוברים מרכב בנזין/סולר לרכב חשמלי? זה בדיוק הזמן לבחון - האם אתם מוכנים למעבר הזה? איך שלא תסתכלו על זה, מדובר במאורע משמעותי, הטומן בחובו שינוי לא קטן. בהתאם לכך, יש פרטים רבים שחשוב לדעת ולהיערך אליהם בהתאם. אנחנו כאן בשביל לסייע לכם להיטען במידע הרלוונטי -  בעזרת מדריך מקיף על כל מה שצריך לדעת במעבר בין רכב בנזין או סולר לרכב חשמלי.

עולם הרכב נמצא בעיצומו של שינוי משמעותי

למרות שרכבים חשמליים אינם המצאה חדשה, כניסתם המאסיבית לשוק הרכבים הפרטיים התרחשה רק בעשור האחרון, וליתר דיוק ב-4 השנים האחרונות. זוהי התפתחות שיוצרת אלטרנטיבה בשוק הרכב, כשרכבים חשמליים מציעים אפשרות שנחשבת אקולוגית יותר וחסכונית יותר בשימוש ארוך-טווח (אם כי כמובן שגם לה יש חסרונות בפני עצמה). המעבר בין רכבי בנזין או סולר לרכבים חשמליים הוא מעבר שיכול להיות קצת מסובך למי שעושה את לחיצות הגז הראשונות שלו ברכב חשמלי, וחשוב להכיר את כל העלויות והמשימות שכרוכות במעבר הזה.

עלויות כלליות ושוטפות של רכבים חשמליים

לרכבים חשמליים יש עלויות שייחודיות להם - גם בעלות הראשונית של רכישת הרכב וגם בשימוש השוטף. בתור התחלה, לרכבים חשמליים ישנה עלות שייחודית להם, בין אם אתם רוכשים את הרכב בצורה ישירה ובין אם אתם משתמשים באפשרויות מימון או ליסינג.

מלבד זאת, בחישוב העלות הראשונית של רכב חשמלי, חשוב לקחת בחשבון גם את עלות המס והביטוח, כאשר הביטוח צריך להתייחס לא רק לרכב עצמו אלא גם לסוללה שלו. חשוב להדגיש שביטוח החובה לרכבים חשמליים אמנם זהה לשל רכבי בנזין וסולר, אך הביטוח המקיף עשוי להיות שונה בהתאם לסוג הרכב והדגם.

כמו כן, יש לקחת בחשבון את עלויות התקנת עמדת הטעינה הביתית. התקנת עמדה כזו תכלול לעיתים גם עלות של שדרוג תשתית החשמל בחניה. תשתית חשמל רגילה לא בהכרח תוכל לעמוד בעומס טעינת הרכב, ולכן יתכן שיהיה צורך בהשקעה ראשונית של כמה אלפי שקלים לשדרוג החשמל לתלת-פאזי. חשוב לציין שבבניינים חדשים ובמגדלים, ברוב המקרים החניון מגיע כבר עם תשתית מתאימה לטעינת רכב חשמלי. בנוסף, דרך השירות של פז צ'ארג' מקבלים מענה גם עבור שדרוג תשתית החשמל בחניה במידת הצורך.

מבחינת עלויות שוטפות, ברור מאליו שרכבים חשמליים לא דורשים תדלוק, וכך חוסכים למשק הבית שעובר לרכב חשמלי, סכום שיכול להגיע לאלפי שקלים בחודש. ההוצאה המרכזית שמתווספת עם רכב חשמלי היא ההוצאה על טעינת הרכב, שמתבטאת בחשבון החשמל הביתי. עם זאת, הוצאה חודשית על חשמל במשק בית עם רכב חשמלי יכולה להגיע למאות שקלים אם טוענים אותו כל לילה לסוללה מלאה – מה שעדיין מהווה חיסכון משמעותי בחישוב של עלויות התדלוק שנחסכות.

התקנת עמדות טעינה חשמליות בבתים פרטיים ומשותפים

לפני שהרכב החשמלי מגיע לבית שלכם לראשונה, בהחלט רצוי שתכינו מבעוד מועד פתרון מסודר לטעינה שלו. התקנה של עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי דורשת, בתור התחלה, חניה רשומה בטאבו. אם מדובר בבית פרטי, התהליך הוא פשוט יחסית. רק במידה ואין תשתית חשמל תלת-פאזית בחניה, יש צורך בעבודה של חשמלאי לשדרוג תשתית החשמל – וזה שירות שניתן לקבל במסגרת סל השירותים של פז צ'ארג'.

בבתים משותפים הסיטואציה היא מעט יותר מורכבת. בכדי להתקין עמדות טעינה לרכב חשמלי בבית משותף, יש צורך באישור של ועד הבית ושל רוב הדיירים, וזאת מלבד הצורך בחניה הרשומה בטאבו.

מעבר לרכב חשמלי

סוגי עמדות הטעינה 

רכבים חשמליים נטענים באמצעות עמדות טעינה, ויש כמה סוגי עמדות טעינה לרכבים חשמליים של עמדות בהן ניתן להשתמש. עמדות טעינה בזרם ישיר (DC) הן עמדות ציבוריות, וניגע בהן בהמשך.

ברמה הביתית משתמשים בעמדות בזרם חילופין (AC), כשהעמדות הביתיות השכיחות והיעילות ביותר הן מסוג Mode 3. עמדות אלה טוענות רכבים בעומס של 16 או של 32 אמפר, והתכונות הספציפיות של כל עמדה נותנת לכל אפשרות יתרונות בשימוש בה:

עמדת טעינה מסוג Pulsar Plus היא עמדת טעינה חכמה עם מערכת ניהול עומסים, שתומכת בשליטה באמצעות WiFI או בלוטות' עם אפליקציה פשוטה לשימוש בעברית. העמדה מגיעה עם כבל טעינה Type 2 באורך 5 או 7 מטרים, במתח עבודה של 7.4, 11 או 22 קילוואט. עמדתCopper SB  היא עמדה מעט גדולה יותר פיזית, שמגיעה ללא כבל טעינה – עם מפרט טכני זהה לחלוטין מבחינת איכות העבודה והטעינה.

מהן עמדות טעינה ציבוריות?

עמדות טעינה ציבוריות הן עמדות טעינה אולטרה מהירות, שטוענות רכבים חשמליים בזרם ישיר (DC) ובמהירות גבוהה, ניתן למצוא עמדות אולטרה מהירות אלו בתחנות פז הפרוסות כיום בעשרות מיקומים ברחבי הארץ. כבר היום, עמדות הטעינה של פז צ'ארג' מספקות כיסוי מרשים מצפון לדרום, ומשלימות את פתרון הטעינה האידאלי ללקוחות פז עם שירות עמדות הטעינה הביתיות והעמדות הציבוריות יחד.

כמה קילומטראז' אפשר לנסוע בטעינה מלאה של הרכב?

בדיוק כמו שרכבי בנזין יש הבדל בין פוטנציאל הנסיעה של רכבים בעלי נפח מנוע שונה, כך המצב גם ברכבים חשמליים. בהתאם לנפח הסוללה של הרכב, טעינה מלאה יכולה להספיק לטווח של 200 עד 400 קילומטרים, וברכבי יוקרה חשמליים אפילו 500 קילומטרים ויותר. לפני שאתם משקיעים ברכב חשמלי, חשוב לבדוק מה טווח הנסיעה המקסימלי שלו – ולהבין שמדובר בטווח שמתאים לצרכי הנסיעה היום-יומיים שלכם. עם עמדת טעינה ביתית יעילה דרך השירות של פז צ'ארג', תוכלו לצאת כל יום לדרך עם סוללה מלאה.

לסיכום, לפני שאתם רוכשים רכב חשמלי חדש, דאגו לכל מה שנוגע לטעינה שלו

השקעה ברכב חשמלי לא נגמרת רק ברכישת הרכב עצמו, אלא גם בכל מה שסובב אותו. לפני שאתם קונים את הרכב החשמלי שלכם, חשוב לוודא שאתם דואגים לכל מה שנדרש עבורו – בין אם מדובר בביטוח, ובין אם מדובר בהתקנת עמדת הטעינה בבית שלכם, על כל המשתמע מכך. עם השירות של פז צ'ארג' תוכלו לעשות זאת בקלות וביעילות רבה, ולבחור את עמדת הטעינה המתאימה ביותר לצרכים שלכם ושל רכבכם.

 

יש לנו עוד כתבות שעשויות לעניין אותך