פז

עמדות טעינה לרכבים חשמליים – מדריך בטיחות

אין פשרות - טעינת רכב חשמלי צריכה להתבצע בצורה בטוחה

יש ברשותכם רכב חשמלי? עומדים לרכוש כזה? אם כך אתם ודאי כבר מודעים לעובדה הבאה - בעלות על רכב חשמלי דורשת פתרון קבוע ואיכותי בכל מה שנוגע לטעינת הרכב.

מרבית משתמשי הרכבים החשמליים שיש ברשותם חניה בוחרים להתקין עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי, באמצעותה ניתן לטעון את הרכב באופן קבוע על בסיס תשתית החשמל הביתית. עם זאת, בהתקנת עמדות הטעינה הביתיות, בין אם בבית פרטי ובין אם בבתים משותפים, לעיתים לא מקדישים תשומת לב מספקת לכל מה שנוגע לבטיחות הטעינה. טעינת הרכב החשמלי היא תהליך שמתבצע תחת מתח ועומס חשמלי גבוהים, ולכן חשוב לוודא שעמדת הטעינה והתקנתה עומדות בכל התקנים הבטיחותיים הרלוונטיים, ושהשימוש בה הוא בטוח לחלוטין. בעניין הזה אי אפשר לעגל פינות - אם לא עושים זאת נכון, עלולים להיות חשופים למצבים של תקלות חשמל, אירועי התלקחות, נזקים לעמדת הטעינה או לרכב החשמלי ועוד.

על מנת שתצליחו להימנע מהמצבים האלה – ריכזנו עבורכם את כל מה שחשוב לדעת על היבט הבטיחות בהקשר של עמדות טעינה לרכבים חשמליים.

 

קודם כל – מה אומר החוק?

כמו עם כל מכשיר חשמלי אחר, גם כשמדובר על עמדת טעינה לרכבים חשמליים, ישנן הנחיות חוקיות שנוגעות לשימוש בה ולהתקנתה. ההנחיות המתייחסות גם לעמדות עצמן וגם לפעולת הטעינה, פורסמו במסגרת הנחיות להתקנת מערכת טעינה לרכב חשמלי של רשות החשמל ומשרד האנרגיה.

הנקודות המרכזיות שעולות מההנחיות הללו הן:

  • טעינת הרכב החשמלי תתבצע אך ורק על ידי עמדה ייעודית לטעינת רכבים חשמליים.
  • ניתן לטעון רק רכב חשמלי אחד מכל נקודת חיבור בעמדת הטעינה (המשמעות היא – פיצולים פיראטיים הינם אסורים).
  • אין לחבר את עמדת הטעינה לכבל מאריך.
  • התקנת עמדת הטעינה תתבצע אך ורק על ידי חשמלאי מוסמך ומורשה, לרבות עבודות התשתית, התכנון והתחזוקה הכרוכות בכך.
  • בעל העמדה ישמור את כל הפרטים אודות תהליך ואופן ההתקנה עבור כל שימוש ועבודת תשתית עתידיים.
  • העמדה חייבת להיות מותקנת על משטח ישר וקבוע כמו קיר או עמוד.
  • מערכת טעינה תוזן על-ידי מעגל סופי לטעינה בלבד
  • מערכת החשמל בה מותקנת עמדת הטעינה חייבת להתאים להזנת העמדה (המשמעות היא – התקנת תשתית מתאימה במידה ואינה מותקנת במרחב החניה).
  • הגנה בפני חשמול במערכת הטעינה תבוצע בהתאם לדרישות תקנות הגנה בפני חשמול.
  • כל נקודת חיבור בזרם חילופין תוגן באמצעות מפסק פחת בלעדי המופעל בזרם דלף העולה על 0.03אמפר
  • החיבור בין עמדת הטעינה לרכב יתבצע רק באמצעות כבל טעינה ייעודי, שאורכו הוא 8 מטרים לכל היותר, או 10 מטרים במידה ומותקנת בעמדת הטעינה מערכת ניהול כבילה.
  • בעמדות טעינה פרטיות ניתן להשתמש בעמדות מסוג Type 1 או Type 2 בלבד.
  • חובה לתכנן ולהתקין בצורה מתאימה מערכת הארקה בין הרכב לעמדת הטעינה. אם מערכת ההארקה מנותקת או לא פעילה מכל סיבה – אין להשתמש בעמדה עד התיקון.
  • את עמדת הטעינה יש להתקין במקום בו הסיכוי לכך שייגרם לה נזק על ידי גורם זר הוא מינימלי. בנוסף, אם יש סכנה כלשהי במיקום ההתקנה, יש להקפיד על אמצעי מיגון נוספים התואמים לסיכונים שבאותו מיקום (למשל, מיגון גשם אם החניה היא חיצונית).
  • מערכת טעינה תיבדק בידי בעל רישיון חשמלאי מתאים לפי הצורך ולפחות אחת לשש שנים

בדיקה תקופתית של מפסק פחת תבוצע כדלהלן:(1)אחת לשנה תבוצע בדיקה ע"י לחיץ למעט מפסק פחת הנמצא בתוך עמדת הטעינה;בדיקה זו יכול שתתבצע ע"י אדם שאינו חשמלאי;(2)אחת לשלוש שנים תבוצע בדיקת תקינות מפסק פחת באמצעות מכשיר מדידה מתאים ע"י חשמלאי בעל רישיון מוסמך לפחות;(3)היה ומותקן מפסק פחת כהגנה בלעדית, תבוצע הבדיקה: (1) אחת לשישה חודשים ובדיקה.(2) אחת לשנתיים; באחריות בעל מערכת טעינה, מחזיקה או מפעילה, לתקן את הליקויים, באם יימצאו, ללא דיחוי.
בנוסף, כמו עם כל מכשיר חשמלי אחר, יש לוודא כי עמדת הטעינה עצמה עומדת בתקנים הישראליים המתאימים. למען הסר ספק – פנו לחברה אמינה שמספקת שירותים מוסדרים בתחום טעינת הרכבים החשמליים, ורכשו דרכה עמדת טעינה שעומדת בתקן.

 

טעינה חשמלית בצורה בטוחה

בטיחות אש סביב עמדת הטעינה

בדומה לכל מערכת חשמלית, גם בעמדות טעינה לרכבים חשמליים הסיכון המרכזי הוא של התלקחות סביב עמדת הטעינה. הגורם המרכזי לתקלות חשמל המובילות לדליקה הוא ציוד לא תקין וסביבה ותחזוקה לא מתאימה. לכן, חשוב לוודא תמיד שעמדת הטעינה וכבל הטעינה נמצאים במצב פיזי טוב ללא תקלות בולטות לעין ולבצע את הבדיקות המתאימות לפי הזמנים שצוינו מעלה.

כדאי להרחיק עמדות טעינה חשמליות מחומרים דליקים. חומרים דליקים כמו דלקים ושמנים שונים, מוצרי נייר או קרטון וגזם – מומלץ מאוד שלא להניח בסביבת עמדת הטעינה.

כיצד מתחזקים את עמדת הטעינה בצורה נכונה?

תחזוקת עמדות טעינה לרכבים חשמליים לא דורשת יותר מדי ברמת הנהג הממוצע, אך בכל זאת חשוב לבצע את הצעדים הבסיסיים עליהם נפרט בכדי למנוע תקלות. החלק המשמעותי ביותר בתחזוקה ברמת הנהג הוא שמירה מפגיעה פיזית וניקיון העמדה והכבל . יש לוודא שהעמדה ללא נזק פיזי, שהכבל אסוף ומוחזק בקומו ולא זרוק על הרצפה, שהעמדה נקייה, שהיא לא צוברת בוץ או לכלוך מסוגים אחרים, ושאין בסביבתה פסולת, גזם או חומרים דליקים.

מלבד פעולות התחזוקה ברמת הנהג, יש לפעול לפי הנחיות רשות החשמל בכל הנוגע לבדיקות חשמלאי תקופתיות.

ביטוח עמדת טעינה לרכב חשמלי – כל מה שצריך לדעת

אחרי שנגענו בהרחבה בבטיחות השימוש בעמדה, חשוב מאוד לגעת גם בביטוח שלה. התקנה של עמדת טעינה ביתית מחייבת גם רכישת פוליסת ביטוח עמדת טעינה לרכב חשמלי. ביטוח זה הוא הכרחי בין אם מדובר בהתקנה בבית פרטי ובין אם בבית משותף.

פוליסה סטנדרטית של ביטוח עמדת טעינה לרכב חשמלי מכסה:

  1. נזקים שנגרמים לעH2מדת הטעינה כתוצאה מגניבה, פריצה, אש, רטיבות ועוד.
  2. נזק שנגרם לצד ג' כתוצאה מפעולה לא תקינה של העמדה, לרבות רכבים אחרים או רכוש של דיירים אחרים בבניין.
  3. כיסוי ביטוחי עבור נזקים שלא מכוסים בביטוח הרכב או הדירה.

 

טעינה מהירה ובטוחה בתחנות ציבוריות

מלבד עמדות הטעינה הביתיות, אפשרות טעינה נוחה ופופולרית נוספת היא עמדות טעינה מהירות שממוקמות בתחנות טעינה ייעודיות בתחנות דלק. תחנות הטעינה האולטרה-מהירות הללו טוענות את הרכב בזרם ישיר (DC) ישירות לסוללת הרכב ובשונה מעמדות הטעינה הביתיות שטוענות בזרם חילופין (AC). כך מתאפשרת טעינה מהירה במיוחד. טעינה בעמדות טעינה מהירות וחיצוניות מוסדרות היא טעינה בטוחה וכפי שניתן להבין ממיקום העמדות במתחמים של תחנות דלק. עמדות הטעינה המהירות עומדות בכל התקנים הבטיחותיים הרלוונטיים, ומתאימות לכל סוגי הרכבים החשמליים.

 

שמרו על בטיחות הטעינה, ותיהנו מטעינה יעילה לאורך זמן

טעינת הרכב החשמלי צריכה להתבצע בצורה הבטוחה ביותר, על ידי עמדת טעינה המתאימה לכך ועומדת בכל התקנים הבטיחותיים הרלוונטיים. התקנים האלה נוגעים גם לעמדת הטעינה עצמה, אך לא פחות מכך להתקנה שלה ולשימוש בה. כעת משאתם מכירים את כל מה שחשוב לדעת על הדגשים הבטיחותיים בתהליך הזה – תוכלו להתנהל בצורה החכמה והבטוחה ביותר.

יש לנו עוד כתבות שעשויות לעניין אותך