פז
עמדת טעינה בבית משותף
עמדת טעינה בבית משותף

התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף

החלטתם להשקיע ברכב חשמלי, רגע לפני  השקיעו מחשבה כדי לוודא שיש לכם את הפתרון המתאים לטעינה היום-יומית של הרכב. רכבים חשמליים נטענים באמצעות עמדות טעינה ייעודיות, וכיום ניתן להתקין עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי גם אצלכם בחנייה הביתית. מכיוון שרובנו לא גרים בבית פרטי אלא בבתים משותפים, ישנם לא מעט דגשים שחשוב להכיר באשר להתקנת עמדת הטעינה בחניון הבית המשותף. מה נדרש, מה יכול להפריע, וכיצד נכון להתנהל?  יש כמה דברים שכדאי לדעת לפני שמתחילים

 

עם רכישת הרכב החשמלי, צריך לתכנן את אפשרויות הטעינה שלך

אם החלטתם להצטרף למהפכת הרכבים של המאה ה-21 ולהשקיע, כמו רבים אחרים, ברכב חשמלי, חשוב שתתנו דעתכם לאפשרויות טעינת הרכב הזה מהרגע הראשון. עמדת טעינה מתאימה שיכולה לטעון את הרכב החשמלי שלכם בצורה יעילה ויום-יומית, עשויה לתרום רבות לנוחות השימוש שלכם ברכב. מכאן עולה האפשרות בהתקנה של עמדת טעינה ביתית לרכב החשמלי. עם זאת, בהחלט יתכן ואפילו סביר שאתם מתגוררים בבית משותף, שאת מרחב החניה שלו אתם חולקים עם שכנים רבים. לכן, חשוב להכיר את כלל הדגשים הרלוונטיים הנוגעים בהתקנה עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף.

 

ברמה הבסיסית - מה נדרש להתקנת עמדת הטעינה בבית משותף?

הדבר הראשון שתצטרכו הוא חניה בטאבו על שמכם. דבר נוסף שהוא תנאי הכרחי להצבת עמדת טעינה, הוא שתהיה מערכת חשמל המתאימה לעומס הנדרש לעמדת הטעינה. במקרים רבים ניתן להתאים את מערכות החשמל הקיימות לפי הצרכים המשתנים ע"י ניהול עומסים.

אם יש לכם חניה בטאבו, ומערכת החשמל בחניון הביתי שלכם מתאימה לעומס החשמלי הנדרש, ניתן להתקדם לשלבים הבאים הנוגעים להתקנה עצמה. את עמדת הטעינה יש להתקין אך ורק באמצעות חשמלאי מורשה (מדובר בעבודת חשמל), והיא צריכה להיות כזו שמתאימה לסוג הרכב ולצרכים שלכם. מבחינת צריכת החשמל, ישנן שתי אפשרויות ביניהן יש לבחור על פי מה שניתן ורצוי לבצע בבניין בו אתם גרים  – חיבור עמדת הטעינה ללוח החשמל שלכם, או חיבור עמדת הטעינה ללוח המרכזי של הבניין. האישורים אותם יש לקבל עבור ההתקנה משתנים באופן משמעותי בין שתי האפשרויות.

התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף

אילו אישורים נדרשים, וכיצד מתנהלים מול ועד הבית?

כאשר תרצו לחבר את עמדת הטעינה לארון החשמל שלכם, עליכם לוודא כי היא לא פוגעת בחזות הבניין כלפי חוץ ושהיא אינה משפיעה על השימוש במרחב המשותף של יתר הדיירים. לאחר שבדקתם ווידאתם שעמדתם בדרישות, יש ליידע את ועד הבית לפחות 15 ימים לפני ההתקנה. כמובן חשוב שההתקנה תתבצע ע"י חשמלאי מורשה.

לעומת זאת, במצבים בהם נדרש לחבר את עמדת הטעינה ללוח החשמל המשותף – התהליך הוא אחר. ראשית יש צורך בקבלת אישור מוועד הבית, עם פירוט על מיקום ואופן ההתקנה ומודל התשלום על השימוש המוגבר בחשמל. ניתן להתקין מונה נפרד או עמדה שמונה בעצמה את שימוש החשמל כמו העמדות שלנו. במקרים בהם ועד הבית לא מאשר את התקנת העמדה, ניתן לערער למפקח על המקרקעין על ההחלטה.

 

עמדות הטעינה הופכות לחלק בלתי נפרד מבתים משותפים – גם ההליכים מתקבעים בהתאם

ככל שהשימוש ברכבים חשמליים הופך לנפוץ ונרחב יותר בישראל, כך גם עולה השכיחות של עמדות טעינה לרכבים חשמליים בבתים משותפים ברחבי הארץ. במצבים בהם נדרשות מספר עמדות טעינה באותו בניין יכול להיווצר הצורך בהקמת תשתית טעינה היקפית. לפז Charge  יש פתרונות מתקדמים לכל השלבים בתהליך ההטמעה בבניין שלכם, מניהול עומסים חכם לרשת החשמל ועד להתקזזות על חשבון החשמל מול ועד הבית וחיוב הדיירים בנפרד.

חשוב לזכור: חניון הבניין צריך לעמוד בעומסי החשמל הנדרשים (ניתן להגדיל חיבור במידת הצורך), נדרשת חניה רשומה בטאבו, ויש צורך להגיע להסדר מול ועד הבית וכל הדיירים.

עוד דגש שכדאי לזכור הוא לעשות ביטוח לעמדת הטעינה. את הביטוח כדאי לעשות הן עבור תקינות העמדה עצמה והן עבור נזקים לצד ג' שיכולים להיגרם בסביבתה.

 

לסיכום, התקנה של עמדת טעינה היא צעד נבון אם יש לכם רכב חשמלי, וחשוב למצוא לכך את הפתרון האיכותי ביותר עבור הבית והרכב שלכם. אם ברצונכם לדעת עוד על עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף ו/או על תשתיות טעינה הקיפיות, ניתן לקרוא בקישור הבא.

יש לנו עוד כתבות שעשויות לעניין אותך