פז
כמה פעמים נצטרך להטעין את הרכב?
כמה פעמים נצטרך להטעין את הרכב?

ממטולה ועד אילת – כמה פעמים נצטרך להטעין את הרכב?

הרכבים החשמליים החדישים הנראים יותר ויותר בכבישי ארצנו, מחוללים מהפכה של ממש בעולם הרכב, ומבטיחים לנו טווח נסיעה גבוה מאי פעם. במידה ואנחנו מתעניינים ברכישה של רכב מסוג זה, חשוב להבין מה טווח הנסיעה המדויק של כל רכב חשמלי, וכדאי לדעת מה משפיע על טווח הנסיעה הזה. במאמר הזה ננסה לעזור לכם להבין לאיזה טווח רכבים חשמליים יכולים לנסוע כיום, וכיצד מתכננים בצורה נכונה את הנסיעה בהם.

רכבים חשמליים ארוכי טווח – חלום שהתגשם

לאורך שנים, רכבים חשמליים בהם ניתן לנסוע באופן יעיל ובטוח לטווחים ארוכים – היה נשמע כמו  פנטזיה רחוקה. לשמחתם של רבים מאיתנו, בשנים האחרונות תחום הרכבים החשמליים ביצע התקדמות אדירה. כיום קיימים כבר לא מעט דגמים, שמסוגלים לנסוע מאות קילומטרים על בסיס טעינה מלאה של סוללת הרכב. טווחי הנסיעה הללו צפויים רק לגדול בשנים הקרובות, כשעוד ועוד רכבים חשמליים ימלאו את סוכנויות הרכב, ויציעו יכולות גבוהות מאי פעם.

אז כמה פעמים נצטרך להטעין את הרכב בנסיעה ממטולה ועד אילת, ומה בכלל משפיע על טווח נסיעה ברכבים חשמליים? כמו שבוודאי תוכלו לשער, הכול מתחיל ונגמר בסוללה, שאותה, בשונה מרכב על בנזין או סולר, תוכלו להטעין בנוחות בביתכם בעזרת עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי.

מה משפיע על טווח הנסיעה ברכב חשמלי?

בהקשר של טווח נסיעה, רכב חשמלי נמדד בעיקר בקוט"ש של הסוללה. קוט"ש (קילוואט לשעה) היא יחידת מידה שמתייחסת לכמות האנרגיה שהסוללה צורכת בהספק של קילוואט בשעת עבודה. כך, רכבים עם סוללה גדולה וחזקה יותר, שיכולה להספיק לנסיעה ארוכה יותר, הם רכבים בעלי קוט"ש גבוה יותר, ולהיפך. כמובן שהספק העבודה של הסוללה הוא לא הגורם היחידי שמשפיע על טווח הנסיעה של הרכב החשמלי. ישנם מדדים נוספים כמו משקל הרכב, אופי ותוואי הדרך ועוד.

רכבים חשמליים נסיעה ארוכת טווח

טווחי נסיעה שונים על פי סוגי הסוללות השונים

רכבים חשמליים מגיעים עם סוללות בעלות ערך קוט"ש שונה, ובהתאם לכך טווחי הנסיעה שלהם שונים באופן מהותי:

  • טווח קצר: רכבים חשמליים בעלי טווח נסיעה קצר יחסית מגיעים בקיבולת סוללה של 28-40 קוט"ש. רכבים אלה יכולים להספיק לנסיעה רצופה של כ-200-300 ק"מ. הם עשויים להתאים לנסיעות עירוניות ולטווחי נסיעה מצומצמים יחסית.
  • טווח בינוני: רכבים אלה, שיכולים להתאים גם למי שצריך לנסוע מרחקים לא קטנים בין טעינה לטעינה, מגיעים בקיבולת סוללה של 40-65 קוט"ש. רכבים בדגמים אלה מתחילים בטווח נסיעה של כ-300 ק"מ, ויכולים להגיע לטווח נסיעה של כ-500 ק"מ באופן מקסימלי. כך, טעינה מלאה של רכב חשמלי בעל טווח נסיעה בינוני יכולה להספיק גם לנסיעה חוצת-ארץ של ממש, אם אין פקקים.
  • טווח ארוך: חלק מהרכבים בעלי טווח הנסיעה הארוך ביותר בתחום הרכבים החשמליים עדיין לא משווקים בארץ, אך כבר כיום ניתן למצוא רכבים בעלי קיבולת של 90 ו-100 קוט"ש. רכבים אלו מתפארים בטווח נסיעה מקסימלי של כ-600 ק"מ בסוללה שטעונה במלואה, מה שיכול להצביע על מהפכה של ממש בעולם הרכב כולו.

בכל מצב שבו יוצאים לנסיעה ארוכה, חייבים להכיר את נקודות הטעינה

גם הרכב החשמלי בעל קיבולת הסוללה הגדולה ביותר, לא יכול לנסוע בלי הגבלה ללא טעינה. לכן,  בכל נסיעה ארוכה אליה יוצאים עם הרכב החשמלי, חשוב מאוד להכיר את נקודות הטעינה החיצוניות הזמינות לנו. כיום ניתן כבר למצוא נקודות טעינה מהירה (DC) במגוון תחנות דלק ונקודות טעינה ייעודיות ברחבי הארץ. בהתאם לכך, תוך זמן טעינה קצר יחסית, ניתן להגיע לסוללה שטעונה ברובה ויכולה להספיק לנסיעה של מאות קילומטרים.

 

לרכבים חשמליים יכולות אדירות, כיום ניתן למצוא רכבים בעלי טווחי נסיעה שהולכים וגדלים. ונראה שזה רק הולך להשתפר, כדאי לעקוב אחרי ההתפתחויות בתחום ואחר קיבולת הסוללות ההולכת וגדלה.

יש לנו עוד כתבות שעשויות לעניין אותך