פז
מילון מונחים לעולם הטעינה החשמלית
מילון מונחים לעולם הטעינה החשמלית

מילון מונחים לעולם הטעינה החשמלית

גם אתם נכבשתם בסערת הרכבים החשמליים? ברוכים הבאים לקהילת בעלי הרכבים החשמליים, אבל עצרו רגע... יש כמה דברים שחשוב שתדעו. רכבים חשמליים הם קטגוריה חדשה לחלוטין בעולם הרכב, ובכדי להחזיק ולנסוע ברכב חשמלי באופן קבוע, צריך להכיר את כל המושגים והמדדים הקשורים לטעינת הרכב. לצורך העניין, ריכזנו כאן מספר מונחים בסיסיים בעולם טעינת הרכב החשמלי שחשוב מאוד שתכירו – בין אם אתם מתעניינים ברכישה של רכב חשמלי ובין אם כבר יש לכם אחד.

קוט"ש

לפני שמתחילים לטעון את הרכב החשמלי, צריך להבין איך בדיוק עובדת הסוללה הנטענת שלו. כדי לענות על השאלה כמה הרכב יכול לנסוע בטעינה מלאה של הסוללה שלו, יש לדעת מה נפח הסוללה שלו – כלומר, כמה חשמל הסוללה מסוגלת לאגור ולהפעיל בשעת פעילות. הערך הזה נמדד בקוט"ש – קילוואט שעה. ערך הקוט"ש(kWh) שהוא נפח הסוללה, הוא זה שמשפיע על מרחק הנסיעה הפוטנציאלי ועל ביצועי  הרכב – ככל שהסוללה כוללת קוט"ש גבוה יותר, כך היא מספיקה לנסיעה ארוכה יותר.

הספק טעינה

אחרי שיודעים מה הנפח של סוללת הרכב, אפשר לבדוק את הספק הטעינה של הרכב ושל עמדת הטעינה שלו, ולהבין תוך כמה זמן ניתן להגיע לטעינה מלאה של הסוללה. הספק טעינה נמדד בקילוואט (kW). ככל שהספק הטעינה של עמדת הטעינה הוא גבוה יותר, כך היא טוענת במהירות גבוהה יותר את הרכב. בחירה נכונה של רכב חשמלי ושל עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי, מושפעת מנפח הסוללה ומהספק הטעינה של הרכב ושל המטען – בהיכרות עם עולם המושגים של רכבים חשמליים, צריך להתחיל משני אלה.

כבל טעינה

עוד אלמנט שמשפיע באופן משמעותי על איכות ומהירות טעינת הרכב החשמלי הוא כבל הטעינה שלו. חלק מעמדות הטעינה הביתיות לרכב חשמלי, מגיעות עם כבל טעינה, שצריך כמובן גם להתאים להספק הטעינה והעבודה של העמדה ושל הרכב. אם מחליטים לרכוש כבל טעינה בנפרד, צריך לוודא שמדובר בכבל שמתאים לרכב (ישנם שני סוגי ראשים – Type 1 ו-Type 2), שעובד בהספקי הטעינה הנחוצים לכם, ושעומד בתקני הבטיחות הרלוונטיים.

אמפר

אמפר היא יחידת מידה חשמלית שמודדת עוצמת זרם. בלי להיכנס יותר מדי לפיזיקה, מה שחשוב לדעת הוא שעמדות טעינה שונות לרכבים חשמליים מגיעות עם רמות שונות של אמפר – כלומר עם עבודה בעוצמת זרם שונה. עמדות הטעינה השכיחות ביותר לשימוש ביתי הן של 16 ושל 32 אמפר. מן הסתם, ככל שעמדת הטעינה עובדת באמפר גבוה יותר, כך הטעינה יכולה להיות מהירה יותר(בתנאי שגם הרכב יכול לקבל את הזרם הזה).

 

מילון מונחים לעולם הטעינה החשמלית

עמדת טעינה ביתית

עמדת טעינה ביתית היא שיטת הטעינה השכיחה והנוחה ביותר עבור רוב משתמשי הרכבים החשמליים. למעשה, מדובר בעמדת טעינה שמותקנת בחניית הבית, ולכן בכדי להתקין אותה חייבים שהדירה תכלול חניה בטאבו.  אם מדובר בבית פרטי, זוהי למעשה הדרישה היחידה מבחינה בירוקרטית. כל מה שנדרש לעשות לאחר מכן הוא לבחור בעמדת הטעינה המתאימה, ולוודא שתשתית החשמל בחניה מתאימה (אם לא, יש צורך לשדרג). בבניינים משותפים, המצב יכול להיות קצת אחר.

טעינה בבניין משותף

בניין משותף או בניין דירות, הוא אתגר מעט משמעותי יותר למי שמחזיק ברכב חשמלי. הסיבה לכך היא שחולקים את מרחב החניה עם רכבים נוספים. במידה וישנה לדירה שלכם חניה רשומה בטאבו, וניתן לחבר אותה לארון החשמל שלכם – זה כל מה שנדרש בשביל להתקין את עמדת הטעינה (בהנחה שתשתית החשמל מתאימה). אם מדובר בארון חשמל משותף, יש צורך בהגעה להסדר שימוש בחשמל משותף מול ועד הבית, שיסדיר בדיוק את אופי השימוש בחשמל המשותף והתשלום לוועד הבית מדי חודש. רק לאחר מכן ניתן להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף

ביטוח עמדת טעינה 

עוד לפני שמתקינים את עמדת הטעינה חשוב לבטח אותה. כיום ניתן למצוא כמה אפשרויות לביטוח עמדות טעינה ביתיות לרכבים חשמליים. הביטוח מכסה נזקים לעמדה עצמה ולנזקים שנגרמים לסביבת העמדה (כולל נזקים לצד ג') כתוצאה מתקלה בה.

טעינה אולטרה מהירה 

טעינה אולטרה מהירה שונה מטעינה ביתית משום שמדובר בטעינה בזרם ישר (DC) ולא בזרם חילופין (AC). התשתית הנחוצה להתקנה של עמדת טעינה כזאת, דורשת בדר"כ התקנה שלה רק במרחבים חיצוניים, ולכן אנו מוצאים אותה כיום בעמדות טעינה אולטרה מהירות הפזורות בתחנות פז. בניגוד לטעינה ביתית, שגם במקרים המהירים ביותר תיארך כמה וכמה שעות, באמצעות עמדות טעינה אולטרה-מהירות, אפשר לטעון את רוב נפח הסוללה במרבית הרכבים החשמליים תוך כחצי שעה. מדובר בפתרון אידיאלי כאשר צריך לטעון את הרכב מחוץ לבית.

מפת עמדות טעינה 

כשמה כן היא, מפה המפרטת את מיקומי עמדות הטעינה הציבוריות הפזורות ברחבי הארץ. שמפרטת בדיוק היכן ניתן למצוא את תחנות הטעינה לרכבים חשמליים. חשוב לעבוד עם מפת עמדות אמינה, שנותנת מידע מדויק באשר למיקום התחנות וסטטוס העמדות. מומלץ לעבוד עם מפת העמדות באפליקציית yellow או באתר פז Charge על מנת להבטיח שתדעו בדיוק היכן ניתן לטעון את הרכב במהירות.

והמונח שעשוי לתרום לכם ממש: פז Charge 

פז Charge מציעים שירות מקיף עבור בעלי רכבים חשמליים, שבמסגרתו  כלולים ומתממשים המושגים עליהם פירטנו כאן. התקנה של עמדות טעינה(כולל עמדות טעינה ברמה הגבוהה ביותר), שדרוג תשתית החשמל בחניה, וגישה לכל עמדות הטעינה האולטרה-מהירות שפזורות בתחנות פז ברחבי הארץ – הכול מגיע דרך השירות של פז Charge. בהתחשב בכל זה, פז Charge הוא ללא ספק מונח נוסף, שכדאי לכל נהג רכב חשמלי להכיר.

 

יש לנו עוד כתבות שעשויות לעניין אותך