פז
מה ההבדל בין רכב חשמלי לרכב היברידי
מה ההבדל בין רכב חשמלי לרכב היברידי

מה ההבדל בין רכב חשמלי לרכב היברידי

בשנים האחרונות, שני סוגים חדשים של רכבים שינו באופן משמעותי את תחום הרכב בעולם כולו ובישראל בפרט. רכבים חשמליים ורכבים היברידיים, המציעים יתרונות רבים לבעליהם. בין שני סוגי הרכבים הללו קיים דמיון אך גם הבדלים רבים. רכבים היברידיים ורכבים חשמליים שונים אלה מאלה מבחינה כלכלית, מבחינת השימוש היום-יומי בהם, מבחינת זיהום האוויר שהם מייצרים ומבחינות נוספות אחרות. כעת נכיר את ההבדלים הללו לעומק.

קודם כל – ההגדרה

ההבדל הראשון והחשוב ביותר בין רכבים חשמליים לרכבים היברידיים הוא ברמת ההגדרה שלהם. רכב חשמלי, כשמו כן הוא - רכב שההנעה היחידה שלו היא הנעה חשמלית, ושהתנועה שלו מבוססת באופן מלא על מנוע חשמלי עם סוללה נטענת. בניגוד לכך, תנועתו של רכב בעל הנעה היברידית מבוססת על שני מנועים המחוברים זה לזה – מנוע -בעירה פנימית הרגיל והמוכר לנו ומנוע חשמלי נטען. תחת ההגדרה הרחבה של רכבים היברידיים ישנם כמה תתי סוגים העומדים בפני עצמם, אך במרבית הרכבים ההיברידיים מנוע הבנזין מדליק ומניע את הרכב, כשעבודתו טוענת את המנוע החשמלי שאחראי על עיקר הנסיעה, למעט מצבים בהם מנוע הבעירה הפנימית נדרש בשל תנאי הדרך.

מה ההבדל הכלכלי בין שני הרכבים?

ישנם לא מעט הבדלים מבחינה כלכלית בין רכב היברידי לרכב חשמלי. בתור התחלה צריך להסתכל על מחירי הרכבים עצמם, כבר שם יש הבדלים. הן רכבים היברידיים והן רכבים חשמליים נחשבים ליקרים יותר בהוצאה הראשונית מרכבי הבנזין, כאשר כיום רכבים חשמליים אולי מעט יותר יקרים – אך הדבר מתהפך כשמשווים את ההוצאות בשימוש השוטף. ברכב היברידי עדיין מתקיים הצורך בתדלוק תקופתי, אם כי בשכיחות נמוכה מזו של רכב בנזין. מאחר ועיקר עבודתו של מנוע הבעירה הפנימית מתמקדת בטעינת המנוע החשמלי, צריכת הדלק שלו נמוכה מאוד, והדבר מוזיל את הוצאות הרכב החודשיות. ברכב חשמלי, לעומת זאת, בכלל אין צורך לתדלק,  אלא להטעין אותו בזרם חשמלי. הטענת הרכב בזרם חשמל ברוב המקרים, זולה משמעותית מתדלוק בנזין. אך צריך לקחת בחשבון שהבחירה ברכב 100% חשמלי מלווה לעיתים קרובות בהתקנת עמדת טעינה ביתית, הכרוכה בעלות ראשונית. לכן, הכל תלוי בצרכים האישיים שלכם, בשימוש שאתם עושים ברכב ובמניעים שלכם להחלפתו. בשימוש השוטף שתי הבחירות תהיינה בדרך כלל כלכליות יותר מרכב בנזין או סולר רגיל, אך חשוב לקחת בחשבון גם את תנאי הנוחות, וההתאמה לאורח החיים שלכם.

מה ההבדל בין רכב חשמלי לרכב היברידי

הבדלים בזיהום האוויר שהרכב מייצר

בהיבט זיהום האוויר ישנו יתרון לרכבים חשמליים. רכב חשמלי לא פולט אוויר מזוהם כלל, בעוד רכב היברידי אמנם פולט הרבה פחות זיהום מרכב בנזין או סולר (במיוחד בסביבה עירונית ובנסיעה במהירות נמוכה), אך עדיין עושה זאת. חשוב לזכור גם שהחשמל שאנחנו צורכים בסופו של דבר כן מגיע מתחנות כוח מזהמות, ולכן טעינת הרכב החשמלי היא לא תהליך "ירוק" לחלוטין. ועדיין, מדובר בזיהום בחותמת נמוכה מאוד.

לאיזה שימוש מתאים רכב היברידי, ולאיזה רכב חשמלי?

אם אתם מתלבטים בין רכב חשמלי לרכב היברידי, עליכם להבין מה אופי השימוש שלכם ברכב. נהגים שנוסעים בסביבה עירונית בעיקרה, עם עצירות רבות ועם טווחי נסיעה קצרים ברובם, בהחלט ירוויחו מאוד מהשקעה ברכב חשמלי, חסכוני ונקי. מצד שני, אם אתם מעוניינים ברכב חסכוני וסביבתי שמתאים לשילוב נסיעות ארוכות ועירוניות, הרכב ההיברידי עשוי לשמש אתכם בצורה יעילה בכך שיאפשר לכם להטעין את הרכב בנסיעה הארוכה ולהשתמש בחשמל בנסיעה העירונית. בכל מקרה, מדובר בשני סוגי רכבים שרלוונטיים למכלול השיקולים ברכישת רכב, וככל הנראה נפגוש בשנים הקרובות יותר ויותר דגמים שיוכלו להתאים עבור כל סוג של שימוש.

 

ככל שתבינו טוב יותר את ההבדלים בין סוגי רכבים שונים, כך תדעו כיצד לבחור ברכב הנכון ביותר עבורכם. האם מדובר ברכב היברידי, ברכב חשמלי, או דווקא ברכב בנזין "סטנדרטי"? פרשו את מפת השיקולים וקבלו את ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם.

יש לנו עוד כתבות שעשויות לעניין אותך