פז
חשמל זורם בכבישי ישראל
חשמל זורם בכבישי ישראל

חשמל זורם בכבישי ישראל - על המכוניות החשמליות בישראל

בשנים האחרונות נדמה שאנחנו פוגשים במכוניות חשמליות יותר ויותר בכבישי ישראל. הסיבה לכך היא פשוטה מאוד – שוק המכוניות החשמליות בישראל הולך וגדל, כשיותר ויותר אנשים בוחרים לעבור לרכבים שהוגדרו לא פעם בתור רכבי העתיד. אבל האם הם באמת רכבי העתיד במדינת ישראל? איפה באמת עומד השוק הזה בארצנו לעומת מקומות אחרים בעולם, ומה קצב הגידול שלו? ננסה להכיר את העולם הזה מעט יותר לעומק.

רכבים חשמליים מציעים מהפכה, ורבים נענים להצעה הזו בחיוב

על אף שהם פרצו לחיינו בסערה בשנים האחרונות, רכבים חשמליים אינם המצאה חדשה כל כך. למעשה, כבר בסוף המאה ה-19 הומצאו הדגמים הראשונים, ובמהלך השנים ראינו לא מעט רכבים חשמליים סביבנו, אם כי אלה היו בעיקר כלים תפעוליים וקלים, ולא רכבים פרטיים. רק במאה הנוכחית, ובעיקר ב-5 השנים האחרונות, חלה המהפכה האמיתית בתחום, כשיצרניות הרכב השונות החלו לשווק דגמים חדשים של רכבים פרטיים מסוגים שונים, שמונעים בכוח חשמלי בלבד. רכבים אלה מציעים מהפכה סביבתית, כלכלית ואישית – ולא בכדי אנחנו רואים יותר ויותר אנשים מצטרפים למהפכה הזאת, הגם שמדובר בהשקעה כספית בלתי מבוטלת. שאלתם את עצמכם פעם איפה ישראל עומדת במהפכה הזאת? מהו מיצובו של תחום המכוניות החשמליות בישראל?

אילו סוגים של רכבים חשמליים קיימים בישראל כיום?

עד לפני זמן לא רב, ולמעשה אפילו בתחילת השנה הנוכחית, אחת הבעיות ברכישה של רכב חשמלי בישראל הייתה היצע הרכבים. חלק גדול מהדגמים שיוצרו לא שווקו כלל בארץ ולא הגיעו לכבישים שלנו. כיום, הבעיה הזאת עדיין קיימת במידה מסוימת, אך בהיקף קטן בהרבה. רוב דגמי הרכבים החשמליים המשווקים ברחבי העולם מגיעים גם אלינו, הגם שמדובר בתהליך שיכול להימשך זמן ארוך.

ניתן למצוא בישראל רכבים חשמליים משפחתיים, רכבי מיני, רכבי ספורט ואפילו ג'יפים ורכבי קרוסאובר חשמליים, וברוב המקרים ניתן גם למצוא דגמים שונים בכל סגמנט. טווחי הנסיעה של הרכבים האלה דינמיים ולא בהכרח עומדים ביחס ישיר לדגמי הרכב הלא חשמליים המקבילים. כך למשל, כיום כבר קיימים דגמים של רכבים חשמליים משפחתיים, שמגיעים לטווח של מעל ל-700 ק"מ לטעינה, ודגמי רכבי קרוסאובר שמגיעים ליותר מ-500 ק"מ לטעינה.

מכוניות החשמליות בישראל

הנתונים מוכיחים: אנחנו נמצאים בזינוק היסטורי

המגמה שבה אנו נמצאים בישראל, בהקשרים של רכבים חשמליים, היא מגמה של לא פחות מזינוק היסטורי. המספרים מדברים בעד עצמם – בשנת 2016 נמכרו בישראל עשרות בודדות של רכבים חשמליים. כמה שנים לאחר מכן, בשנת 2020, נמסרו בישראל כ-1,200 רכבים חשמליים. אמנם מדובר בגידול משמעותי מאוד של מסירות רכבים חשמליים בישראל תוך זמן קצר יחסית, אבל זה היה רק הפתיח. בשנת 2021 חל המפנה המשמעותי, כשמעל ל-10,000 מסירות של רכבים חשמליים חדשים התרחשו בישראל בשנה קלנדרית אחת. המגמה נמשכת אל תוך שנת 2022, כשכבר עכשיו, מספר חודשים לפני סוף השנה, נקבעים שיאים חדשים של עשרות אלפי רכבים חשמליים חדשים שעלו על הכביש. המגמה הזו צפויה רק להתעצם יותר ויותר עם כל שנה שתעבור, במיוחד כשהרכבים החשמליים עצמם הם כבר לא רכבי יוקרה ששמורים לבעלי אמצעים כלכליים נרחבים בלבד. ככל ששוק הרכבים החשמליים יתרחב ויגיע ליותר סוגי רכבים ולטווח מחירים רחב יותר, וככל שטווח הנסיעה של הרכבים החשמליים יגדל בפני עצמו, כך גם שכיחותם על הכביש הישראלי תעלה עוד ועוד.

 

המכוניות של העתיד נמצאות בכל מקום סביבנו בהווה

עד לפני זמן לא רב, נהגו לכנות את הרכבים החשמליים בשם "רכבי העתיד". כיום ברור שזהו כינוי פחות הולם, פשוט משום ש"רכבי העתיד" האלו נמצאים מסביבנו בכל מקום כבר בהווה. אם ביקרתם לאחרונה בחניון ציבורי, בחניון של מגדל מגורים או אפילו נסעתם סתם כך בשכונה עירונית ממוצעת – ודאי פגשתם במספר לא קטן של רכבים חשמליים.

מי יודע? אולי הרכב החשמלי הבא בו תפגשו יהיה הרכב שלכם...

 

יש לנו עוד כתבות שעשויות לעניין אותך