פז
עמדות טעינה בדירה שכורה
עמדות טעינה בדירה שכורה

עמדות טעינה בדירה שכורה

גרים בדירה שכורה ומעוניינים להתקין עמדת טעינה לרכב החשמלי שלכם? ודאי ברור לכם  שתידרשו לפעול בהתאם לכל התקנות והחוקים הנוגעים בדבר. יחד עם זאת, כמעט כל ההנחיות בנושא התקנת עמדות טעינה ביתיות מתייחסות לבעל הרכב כאל מי שהדירה או הבית בבעלותו. מכאן עולות שאלות חשובות כמו: האם ניתן להתקין עמדת טעינה בדירה שכורה? מהן ההנחיות הקשורות לכך,  ומי נושא באחריות על ההתקנה והתשלום? על כך ננסה לענות לכם בשורות הבאות.

 

מה ההבדל בין התקנת עמדת טעינה בדירה שכורה לבין התקנתה בבית בבעלותכם?

ההנחיות הנוגעות להתקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בדירה שכורה הן למעשה אותן ההנחיות הקשורות להתקנתה של עמדה כזו באופן כללי. ההבדל המרכזי הוא שבדירה שכורה, כל צעד שקשור להתקנת העמדה, חייב להתבצע באישור ובתיאום מול בעל הנכס, ומכאן גם נובעים הצעדים הנוספים שצריך לבצע בתהליך.

כשמתקינים עמדת טעינה ביתית, נדרשת חניה רשומה בטאבו לדירה בה מתגורר בעל הרכב. כמובן שגם בדירות שכורות יכולות להיות חניות רשומות בטאבו – כך שהדבר בהחלט אפשרי טכנית.

במקרה של מגורים בדירה בבניין משותף יש כמה אופציות לחיבור החשמל – כמובן שצריך לבדוק את הנתונים של כל דירה באופן נקודתי ולהתאים לה את הפתרון הטוב ביותר. ישנם בניינים בהם ניתן לחבר את העמדה ישירות לארון החשמל של הדירה – זאת במידה וקיים תווי סביר לפריסת הכבל מהלוח של הדירה. אפשרות נוספות היא חיבור עמדת הטעינה לארון החשמל המשותף.
כחלק מתהליך ההתקנה, תצטרכו גם לקבל את ההחלטה מי מנהל את המו"מ ומקבל את ההחלטות מול ועד הבית וספק העמדה. האם זו תהיה משימה באחריות השוכר או המשכיר.

הצעדים הבסיסיים להתקנת עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי הכרחיים גם בדירות שכורות וגם בדירות בבעלותכם. ההבדל המרכזי הנוגע להתקנה של בדירה שכורה לעומת נכס בבעלותכם, הוא ההגעה להסכמות והסדרים אודות ההתקנה מול בעל הדירה.

 

עמדות טעינה בדירה שכורה

באחריות מי נמצאת ההתקנה, ומי נושא בתשלומים השוטפים?

לאחר שהוסכם בין השוכר למשכיר על התקנת העמדה , השלב הבא נוגע להחלטה –בבעלות מי תהיה העמדה וכפועל יוצא מכך – מי יהיה אחראי על הטיפול בעמדה ומי יישא בתשלומים עליה ? בהקשר זה יש מספר אפשרויות:

 

1. השוכר הוא בעל העמדה 

בבחירה באפשרות זו - השוכר המעוניין להתקין את עמדת הטעינה עבור השימוש האישי שלו, יישא לבדו בהוצאות התקנתה. כמו כן, הוא יישא בתשלומים השוטפים על השימוש הנוסף בחשמל, שלרוב יהיו משולמים במסגרת חשבון החשמל השוטף שנמצא גם כך באחריותו. בתום תקופת השכירות ובסיום ההתקשרות בין השוכר לבעל הדירה, השוכר יעזוב את הדירה וייקח אתו את עמדת הטעינה שבבעלותו, כך שיוכל להשתמש בה גם ביעד המגורים הבא שלו. במקרה כזה, פירוק עמדת הטעינה (ושיקום התשתיות במידה והדבר נחוץ) יהיו באחריותו גם כן. לחילופין, השוכר יכול להציע לבעל הדירה לרכוש ממנו את העמדה, כך שהיא תישאר במקומה, תעלה את ערך הנכס, ותשרת את המשכיר או את השוכרים הבאים.

 

2. המשכיר הוא בעל העמדה

בבחירה באפשרות זו – בעל הדירה יישא בעלויות התקנת עמדת הטעינה מתוך רצון להשביח את הנכס שלו, להפוך אותו לאטרקטיבי ורלוונטי עבור שוכרים עתידיים, ובהתאם לכך להציע אותו בעתיד בעלות שכירות גבוהה יותר. באשר לתשלומים השוטפים בגין השימוש בעמדה, הבחירה נתונה להחלטת שני הצדדים: או שהשוכר ישלם את הוצאות החשמל הכוללות גם את הוצאות טעינת הרכב, או שהמשכיר יגלם את הוצאות הטעינה במסגרת הסכם שכירות המסדיר גם הוצאות חשמל, או שיוחלט על הסדר של חלוקת הוצאות החשמל בין השוכר למשכיר.

 

3. אפשרות נוספת  - הפרדת תשלומים. 

באופציה זו, את התשלום עבור התשתית מבצע בעל הנכס (מכיוון שהיא יכולה לשמש אותו גם בעתיד לדיירים אחרים במידה וירצו), והתשלום עבור העמדה והתקנתה מתבצעת ע"י הדייר כאשר בסוף התקופה הוא יכול לפרק אותה ולקחת אותה אתו לדירה הבאה שלו, כך התשתית תישאר מוכנה להתקנה של עמדה חדשה במידת הצורך עבור הדייר הבא של המשכיר.

 

דבר אחרון וחשוב מאוד

חשוב לבדוק את כל האפשרויות ולוודא שתוכלו לפרק את העמדה או להתחלק בתשלום עליה עם בעל הדירה – עוד בטרם התקנת העמדה. בעת מעבר הדירה, בכדי להבטיח המשך שימוש תקין גם בעמדה וגם בתשתית עצמה, חשוב לוודא שפירוק העמדה מתבצע על ידי חשמלאי מוסמך. ניתן לפנות למוקד השירות של פז Charge ולהזמין טכנאי מוסמך לפירוק העמדה (בתשלום).

             לסיכום,

החדשות הטובות - אפשר בהחלט להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי גם בדירה שכורה. הדבר תלוי כמובן באישורו ובהסכמתו של בעל דירה, ובמקרה שמדובר בבית משותף – גם בהגעה להסכמות עם ועד הבית

באשר לבעלות על עמדת הטעינה והאחריות על התשלומים – השוכר והמשכיר יחליטו ביניהם, בהתאם לשיקוליהם השונים, מי יהיה הבעלים של העמדה ומי יישא בהוצאות ההתקנה ופירוק העמדה, כמו גם איזה הסדר ייקבע לגבי הוצאות החשמל השוטפות הכוללות את הוצאות הטעינה.

 

יש לנו עוד כתבות שעשויות לעניין אותך